Program Szkoły Promującej Zdrowie został napisany w korelacji z Programem Profilaktycznym Szkoły, kalendarzem szkoły oraz zgodnie ze standardami szkoły promującej zdrowie.

                              

INFORMACJA O SZKOLE

NAZWA SZKOŁY: Szkoła Podstawa Nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi

ADRES: ul. Lelewela 140, 64 – 920 Piła

Tel./fax 672158148

E – mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dyrektor: Marcin Borowicz

Wicedyrektorki: Bożena Jabłońska, Angelika Pawlak

Ilość uczniów: 530

Ilość nauczycieli: 74

Pracownicy administracji: 19

Skład zespołu do spraw promocji zdrowia:

Małgorzata Piosik – koordynator zdrowia

Grażyna Majda – pielęgniarka

Marta Markiewicz – pedagog

Iwona Flis – psycholog

Karolina Bereda – nauczyciel plastyki

Joanna Szczepaniak – nauczyciel przyrody

Krystyna Zawacka – nauczyciel języka polskiego

Anna Kochanek – Dąbruś – nauczyciel języka polskiego

Agnieszka Adaszak – Pawlikowska – nauczyciel wychowania fizycznego

Wioletta Błaszak – nauczyciel świetlicy

Ewa Kiżewska - nauczyciel świetlicy

Monika Workowska- nauczyciel nauczania zintegrowanego

Marta Rybkowska - nauczyciel nauczania zintegrowanego

Anna Jankowska – nauczyciel nauczania zintegrowanego

Joanna Śmigaj – nauczyciel nauczania zintegrowanego

Ewa Pływaczyk – nauczyciel nauczania zintegrowanego

Alina Kordek – nauczyciel nauczania zintegrowanego

Joanna Wodzińska – Milcz – nauczyciel nauczania zintegrowanego

Dobrosława Tritt – nauczyciel nauczania zintegrowanego

Maciej Bydołek - nauczyciel nauczania zintegrowanego

Anna Thomas - nauczyciel nauczania zintegrowanego

Małgorzata Wucens – nauczyciel matematyki

 

INFORMACJE O PROGRAMIE:

Diagnoza stanu wyjściowego – rozpoznanie i opis problemów w środowisku  szkolnych.

            Program Szkoły Promującej Zdrowie został napisany w korelacji z Programem Profilaktycznym Szkoły, kalendarzem szkoły oraz zgodnie ze standardami szkoły promującej zdrowie.

            Szkoła Podstawowa Nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Pile istnieje od 25 lat. Obecnie mamy 27 oddziałów (15 oddziałów klas I – III, 12 oddziałów klas IV – VI). Szkoła jest parterowa, dostosowana do potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Jest nowoczesna i bardzo dobrze wyposażona. Placówka posiada: salę gimnastyczną, boisko, możliwość korzystania z obiektów sportowych, czynne natryski, kuchnię, jadalnię, możliwość korzystania  z ciepłego napoju dla uczniów, bieżącą wodę, gabinet medyczny,  stomatologiczny, salę rehabilitacji, salę komputerową, salę językową, salę polisensoryczną, gabinet logopedyczny, gabinet pedagoga, gabinet psychologa, gabinet do zajęć dodatkowych, świetlicę, bibliotekę, czytelnię, plac zabaw, miasteczko ruchu drogowego (mini). Szkoła zapewnia uczniom pomoc pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną. Uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania podczas zajęć pozalekcyjnych.

            Nasza szkoła od wielu lat podejmuje działania promujące zdrowie. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania oraz Szkolnego Programu Profilaktyki. Od wielu lat współpracujemy ze Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Pile i wspólnie realizujemy programy edukacyjne: „Nie pal przy mnie, proszę” oraz „Trzymaj formę”. Ponadto realizujemy programy „Owoce i warzywa w szkole” i „Mleko w szkole”, które cieszą się ogromnym powodzeniem wśród uczniów.

W 2004 roku po raz pierwszy otrzymaliśmy certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. Obecnie staramy się o odnowienie certyfikatu.

Chcielibyśmy, aby nasza szkoła była przyjazna i bezpieczna, aby stwarzała warunki do wszechstronnego rozwoju całej społeczności szkolnej i lansowała zdrowy styl życia. Osiągnięcie tych celów wymaga wieloletniej pracy. Dlatego też na podstawie obserwacji i ankiety przeprowadzonej wśród uczniów
i rodziców, wyznaczyliśmy następujące priorytety:

  • przyjazne relacje międzyludzkie,
  • bezpieczeństwo w codziennym życiu,
  • zdrowy i aktywny styl życia (zwrócenie uwagi na spożywanie II śniadania
    w szkole),
  • życie bez nałogów.

Na podstawie zebranych danych określiliśmy cele naszych działań.

Cele ogólne programu:

  • kształtowanie prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej
    i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety,
  • tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju psychoruchowego uczniów naszej szkoły,
  • zapewnienie optymalnych warunków do pracy i wypoczynku.

Cele szczegółowe programu:

  • zwrócenie uwagi na potrzebę dbania o własne zdrowie: prawidłowe odżywianie, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności spożywania II śniadania w szkole, higienę osobistą, higienę pracy i wypoczynku, aktywność fizyczną,
  • stworzenie przyjaznego klimatu w szkole poprzez dobrą komunikację, humor, emocjonalne wsparcie, owocne współdziałanie,
  • zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
  • zachęcanie rodziców do udziału w spotkaniach na temat propagowania zdrowego trybu życia,
  • zapewnienie ciekawych form spędzania wolnego czasu oraz rozwijania zainteresowań uczniów,
  • propagowanie idei Szkoły Promującej Zdrowie wśród uczniów, pracowników szkoły i rodziców.

 

ZADANIA PLANOWANE DO REALIZACJI

MODUŁ

ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

EFEKTY

ZDROWE ODŻYWIANIE

HIGIENA OSOBISTA

1.Spotkania

z przedstawicielami Stacji  Sanitarno – Epidemiologicznej

w Pile.

 

2.Zdrowie na talerzu.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Obchody Światowego Dnia Zdrowia.

 

 

 

 

 

 

4.Konkurs pod hasłem „Dbam o zdrowie swoje i innych”.

 

5.Uświadomienie uczniom, że brak higieny prowadzi

do chorób zakaźnych.

 

6.Zwrócenie uwagi

na problem otyłości wśród dzieci

i młodzieży.

 

 

 

 

 

 

 

7.Moda na odchudzanie się – zwrócenie uwagi

na zagrożenie niedożywieniem, anoreksją, bulimią.

 

8.Zwrócenie uwagi uczniom na potrzebę dbania o własną higienę.

 

 

 

 

 

 

9.Dbanie o prawidłową postawę podczas nauki.

 

 

 

 

10.Poznanie sprzyjających warunków pracy ucznia.

1.Zajęcia profilaktyczne

z uczniami.

2.Spotkania

z rodzicami.

 

1.Przygotowanie przez uczniów wartościowego posiłku. Pokaz

i omówienie wartości odżywczych przygotowanego posiłku.

 

1.Pogadanki, przedstawienie promujące zdrowy styl życia, gazetka

w holu szkoły, wykonanie przez uczniów zdrowych przekąsek.

 

1. Udział uczniów klas trzecich

w miejskim konkursie promującym zdrowie.

 

1.Pogadanki

na przyrodzie

w kl. IV –VI.

 

 

1.Spotkanie

z dietetykiem.

2.Pogadanki na lekcjach przyrody.

3.Wspólne z uczniami rozwiązywanie problemów nadwagi i otyłości.

 

 

1.Pogadanka. Spotkanie

z dietetykiem.

 

 

 

 

1.Cykliczna fluoryzacja zębów.

 

 

 

 

2.Strój gimnastyczny – kolejny wymysł szkoły? – pogadanka

 

1.Pokaz prawidłowej postawy ciała oraz zwrócenie uwagi

na wagę tornistrów.

 

 

 

1.Czynności, które należy wykonać przed przystąpieniem do odrabiania lekcji oraz odpowiednie oświetlenie – pogadanki.

 

Uczniowie znają

i stosują zasady prawidłowego odżywiania.

 

 

Uczeń potrafi przygotować samodzielnie zdrowy posiłek.

 

 

 

 

 

Uczeń ma świadomość,

że należy dbać

o zdrowie swoje

i innych.

 

 

 

 

Uczeń zna zasady promujące zdrowy styl życia, potrafi zastosować je

w praktyce.

Uczeń wie jak zapobiegać zakażeniom pasożytami.

 

Uczniowie znają zdrowotne skutki nieprawidłowego odżywiania się.

 Znają sposoby radzenia sobie

z problemem nadwagi i otyłości, wiedzą, gdzie uzyskać pomoc.

 

Uczniowie rozumieją,

że odchudzanie może być niebezpieczne.

 

 

Uczniowie pamiętają o myciu zębów, wiedzą, jak prawidłowo myć zęby.

 

Uczeń po zajęciach sportowych zmienia strój.

 

Uczeń dba

o prawidłową postawę ciała oraz przynosi do szkoły tylko niezbędne pomoce.

 

Uczniowie pracują

w sprzyjających warunkach.

ŻYCIE

BEZ

NAŁOGU

1.Alkohol, dopalacze, papierosy i inne substancje zagrażające zdrowiu

 i życiu.

1.Konkurs plastyczny dla uczniów klas
I – VI w ramach obchodów Światowego Dnia Rzucania Palenia.

 

2.Spotkanie

z przedstawicielami Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej

w Pile na temat szkodliwości palenia tytoniu oraz Stop – dopalaczom - dla uczniów i rodziców, gazetki szkolne.

Uczniowie znają przyczyny i skutki używania substancji psychoaktywnych. Prezentują postawę asertywności odnośnie stosowani używek.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

1.Zwrócenie uwagi na potrzebę ruchu po pracy umysłowej.

 

 

 

2.Uświadomienie uczniom konieczności spania

(8 godz. i więcej).

 

 

3.Zwiększenie zainteresowania uczniów aktywnością fizyczną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Prowadzenie kół zainteresowań promujących ruch.

 

5.Ruch podczas lekcji i na przerwie.

 

 

 

6.Imprezy i zajęcia ruchowe w szkole

 i obiektach sportowych i poza nią.

 

7.Korekcja wad postawy.

 

 

 

 

8.Promowanie aktywności ruchowej w środowisku lokalnym.

1.Wypoczynek aktywny: jazda na rowerze, spacer, basen, zabawy ruchowe itp.

 

1.Co się dzieje

w naszym ciele podczas snu? – pogadanka.

 

 

1.Konkurs na kompanię reklamową ulubionej dyscypliny sportu.

 

 

 

 

2.Przedstawienie teatralne w Miesiącu Kultury Zdrowotnej.

 

 

 

3.Wywiad z nauczycielami na temat sportu w ich życiu.

4.Spotkanie ze znanymi sportowcami.

 

1.SKS, zajęcia piłki nożnej, koło taneczne, koło teatralne.

 

1.Ćwiczenia śródlekcyjne, zabawy ruchowe podczas przerw.

 

 

1.Zajęcia korekcyjne.

 

 

 

 

 

1.Aktywność ruchowa na zajęciach pozalekcyjnych: dyskoteki, zajęcia na basenie, zajęcia na lodowisku, IVENT sportowy dla klas trzecich.

 

2.Dzień Dziecka – Dniem Sportu (rozgrywki rodzinne).

Uczniowie biorą udział w aktywnych formach wypoczynku.

 

 

Uczeń rozumie konieczność przesypania przynajmniej 8 godzin na dobę.

 

Uczniowie znają różne dyscypliny sportowe i ich wpływ na organizm człowieka, potrafią zachęcić innych do uprawiania sportu.

 

Uczniowie przedstawiają korzyści wynikające

z aktywności fizycznej.

 

Uczniowie zyskują dodatkowe źródło wiedzy na temat sportu.

Uczniowie aktywnie uczestniczą  w zajęciach.

 

Uczniowie aktywnie odpoczywają.

 

 

 

Uczniowie uczestniczą

w zajęciach

i imprezach szkolnych.

 

Systematyczne uczestnictwo

w zajęciach.

 

 

 

Uczniowie uczestniczą

w zajęciach

i imprezach szkolnych.

 

 

 

 

Uczestnictwo uczniów i ich rodzin w imprezach sportowych.

BEZPIECZEŃSTWO W CODZIENNYM ŻYCIU

1.Spotkanie

z policjantem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Spotkanie z przedstawicielami Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Pile.

 

3.Stop agresji.

1.Spotkanie dla uczniów klas pierwszych na temat: Bezpieczeństwo na drodze.

 

2.Spotkanie dla uczniów klas IV – VI na temat: Internet bezpiecznie

i mądrze.

 

 

1.Spotkanie

z uczniami klas pierwszych poświęcone bezpieczeństwu dzieci na drodze.

1.Realizacja szkolnego programu przeciwdziałania agresji.

Uczniowie wiedzą jak prawidłowo zachować się na drodze.

 

 

Uczniowie i ich rodzice znają zagrożenia i stosują zabezpieczenia (znaczki odblaskowe, kamizelki itp.).

 

 

Uczniowie poprawnie zachowują się

na drodze, używają znaczków odblaskowych.

Uczniowie radzą sobie z przykrymi emocjami w sposób społecznie preferowany.

EMPATIA

1.Obchody Dnia Niepełnosprawności.

 

 

2.Pomoc

w sytuacjach trudnych.

 

 

 

 

3.Zajęcia dla rodziców i opiekunów ucznia.

 

 

 

 

 

 

 

4.Współpraca

 z rodzicami

 i opiekunami uczniów.

 

 

 

 

 

 

5. Przygotowanie paczek bożonarodzeniowych.

 

 

 

 

 

1.Pogadanki, galeria zdjęć, gazetka, wspólne zabawy.

 

1.Stres, sytuacje trudne – pogadanki.

Jak sobie radzić ze stresem/ - warsztaty.

 

 

 

1.Zajęcia otwarte dla rodziców

i opiekunów ucznia.

 

2.Dzień Matki i Ojca.

 

3. Rozmowy na zebraniach klasowych.

 

1.Współorganizacja imprez klasowych, pomoc

w przygotowaniu upominków dla dzieci, kiermasze świąteczne, wigilia klasowa, wyjścia do kina.

 

1.Wspólne przygotowywanie paczek dla rodzin najuboższych, osób samotnych

i starszych, chorych dzieci.

 

 

Uczniowie tolerują

i pomagają osobom niepełnosprawnym.

 

Uczniowie wiedzą do kogo zwrócić się w sytuacjach trudnych, znają sposoby radzenia sobie ze stresem.

 

Opiekunowie biorą udział

w przygotowanych imprezach

i zajęciach.

 

 

 

 

 

Wspólnie zorganizowane imprezy.

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie wiedzą,

że należy pomagać innym.

 

EKOLOGIA NA RZECZ ZDROWIA

1.Zbiórka makulatury i aluminium.

 

 

 

 

 

 

 

2.Apel ekologiczny.

 

 

 

 

3.Sprzątanie Świata.

 

 

 

 

4.Segregacja śmieci.

1.Uczniowie zbierają makulaturę

 i aluminium.

Za otrzymane pieniądze zakupione zostają drzewa

do dekoracji placu szkoły.

 

1.Udział uczniów

w apelu poświęconym ekologii.

 

1.Uczniowie wraz

z nauczycielami sprzątają teren wokół szkoły.

 

1.Pogadanki, spotkania

 z przedstawicielami firmy ALTVATER na temat segregacji śmieci.

Uczniowie systematycznie zbierają makulaturę

i aluminium.

 

 

 

 

 

Uczniowie wiedzą, jak ważne jest dbanie o naszą planetę.

 

Uczniowie na co dzień dbają

o czystość wokół szkoły.

 

Uczniowie potrafią segregować śmieci.

 

 

EWALUACJA:

Ewaluacja programu będzie polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych zadań. Informacje niezbędne do ewaluacji pozyskiwane będą przez:

  • rozmowy i wywiady z uczniami, rodzicami i pracownikami szkoły,
  • obserwację uczniów w różnych sytuacjach,
  • wymianę uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń podczas spotkań szkolnego zespołu  wychowawczego, zespołu do spraw promocji zdrowia,
  • analizę dokumentów szkolnych,
  • sprawozdania,
  • ankiety,
  • analizę wytworów pracy uczniowskiej i ich zaangażowanie w działania promujące zdrowy styl życia.

 

Dokumentacja programu:

Informacje na stronie internetowej szkoły.

Zapisy w dziennikach lekcyjnych.

Informacje, ulotki, plansze, aktualne hasła w gablocie szkolnej.

Sprawozdania z podejmowanych działań bieżących.

Sprawozdania roczne na podsumowującej RP w czerwcu.

 

Program jest dynamiczny. Wszelkie zmiany, nowe propozycje zajęć lub zadań będą systematycznie dopisywane w załącznikach.

Załącznik nr 1

Załącznik do Programu Szkoły Promującej Zdrowie – okres przygotowawczy 2016-2019

  1. W roku szkolnym 2017/2018 szkole nadano im. Janusza Korczaka, pełna nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Korczaka w Pile.
  2. W roku szkolnym 2017/2018 do zespołu zajmującego się promocją zdrowia w szkole dołączyły następujące osoby: Elżbieta Kłysz, Aleksandra Dominiczak, Kamila Niśkiewicz, Małgorzata Sprawska oraz w roku szkolnym 2018/2019 Wiesława Kozłowska.
  3. Zmieniono nazwę Program Profilaktyczny Szkoły na Program Wychowawczo-Profilaktyczny.